SERIA B
Słuchawki z serii B powstały pod scisłym nadzorem inżynierów zaangażowanych w badania nad nowymi produktami. Koncepcja tej serii opiera się nie na tym gdzie w hierarchi cenowej znajduje się dany produkt ale na produkcji opartej na procesie rozwoju popartym dogłębnymi badaniami. Nr słuchawek wskazują na kolejność procesu rozwoju.
B1
B2
B3
Obudowa
Przetwornik
Złącze
Przewód
Czułość
Impedancja
Waga
Dł przewodu
Jakość dźwięku
stal nierdzewna (różane złoto)
stal nierdzewna (metaliczny brąz)
stal nierdzewna (srebrne)
1 dynamiczny 1 armatura
(nie połączone obwodem)
1 armatura
2 armaturowe
(nie połączone obwodem)
MMCX
MMCX
MMCX
posrebrzany OFC
OFC
posrebrzyny OFC
94dB
109dB
102dB
13Ω
41Ω
19Ω
36g
32g
36g
1,2m
1,2m
1,2m
Słuchawki prezentują wokale i instrumentyw sposób bardzo precyzyjny i klarowny, odnosimy nieodparte wrażenie jakbyśmy znajdowali się w samym centrum sceny muzycznej.
Wokal jest tak wyrazisty, że aż słyszymy oddech śpiewającego, wyodrębniony jest najdrobniejszy dźwięk i ton instrumentu.
Zaznaczone są klarowne wysokie tony, słyszymy każdy dotyk klawiszów pianina i wyraźne szarpanie strun gitary.
Projekt dźwiękowy serii B opiera się na głębokich zależnościach jakie zachodzą pomiędzy przestrzenią muzyczną, dynamiką zakresu częstotliwości a właściwościami strukturalnymi samych słuchawek.
Dostrajanie serii B odbyło się po zbadaniu zależności pomiędzy budową słuchawek a przestrzenią i zakresem dźwiękowym. Zawężono powstawanie dźwięku podczas nagrywania do 2 aspektów.
Pierwszy z nich powiązany jest z postrzeganiem przestrzeni muzycznej. Przykładowo podczas nagrywania muzyki jazzowej lub klasycznej, duży nacisk kładzie się na przestrzeń, akustykę i szerokość pasma. W przypadku nagrań rockowych, muzyki pop lub wspomnianej już przedtem muzyki do animacji, przestrzeń nie jest brana pod uwagę. Tutaj na pierwszym planie znajdzie się wokal lub instrumenty, a ich wysoka rozdzielczość będzie nas interesować najbardziej.
Drugi z nich to dynamika pola słyszalności czyli zmiany dźwiękowe zachodzące w czasie. Większa rozpiętość dźwiękowa daje nam możliwość wykorzystania zmian natężenia dźwięku do uzyskania bardziej dynamicznej ekspresji muzyki. Są jednak gatunki muzyki, które wymagają wąskiego zakresu częstotliwości podczas nagrywania, tak aby wydobyć na pierwszy plan instrumenty i wokale.
Różnica pomiędzy tymi dwoma aspektami odnosi się nie do tego, który z nich jest nadrzędny lecz raczej do różnic w jaki sposób muzyka jest skomponowana i jakie są jej potrzeby.
Jeśli chodzi o muzykę klasyczną, a szczególnie orkiestralną, ogromne znaczenie ma układ kierunkowy i przestrzenny instrumentów. Instrumenty strunowe znajdują się najbliżej widowni, a za nimi w odpowiedniej odległości instrumenty perkusyjne i dęte. Jeśli nie zostanie zachowany ten porządek nastąpi dezintegracja.
W związku z powyższym, nie jest ustalona jednorodna rozdzielczość dla wszystkich instrumentów, które mają znaleźć się na pierwszym planie. Nawet w przapadku muzyki klasycznej, np gdy mamy do czynienia z kwartetem smyczkowym zakres pola słyszalności się zawęża, wyrazistość instrumentów staje się ważniejsza. W przypadku muzyki rockowej, nie ma tak dużego znaczenia przestrzeń jak istotna jest duża rozdzielczość.
Poniższy schemat przedstawia zależności pomiędzy przestrzenią a rozdzielczością w lini poziomej X oraz dynamikę rozpiętości dźwiękowej w linii pionowej Y.
Przykładowo podane są słuchawki E3000, które znajdują się pośrodku wykresu, natomiast seria B będzie znajdować się po stronie lewej. Podsumowując seria B ukazana jest jako model mniej uniwersalny, do słuchania specyficznych rodzajów muzyki, który może oczarować i zafascynować nas całkowicie.
szeroki zakres dźwiękowy
wąski zakres dźwiękowy
rozdzielczość
przestrzeń
Kształt dopasowany do ucha użytkowanika
Poczucie dopasowania w słuchawkach dokanałowych jest zdeterminowane przez obecność lub brak nacisku.
Do tej pory powstało wiele ulepszonych pod tym względem produktów, dostosowanych do krzywizn ucha, jednak powodują one zbyt duży ucisk i z czasem stają się męczące.
Od nowa przeanalizowaliśmy dogłębnie zagadnienie dopasowania, ze względu na poczucie nacisku i zwróciliśmy uwagę jak istotne są punkty, w których obudowa styka się z uchem. Ustaliliśmy trzy komfortowe miejsca, dwa obejmujące, jedno podtrzymujące słuchawki tak aby nie wypadały. Podobnie jak w statywie, który na trzech nogach jest w stanie równomiernie podtrzymać prawie każdą obudowę.
Na rysunku poniżej, na zielono zaznaczony jest 1 punkt, na niebiesko przy części ucha zwane skrawkiem 2 punkt, a 3 stanowią punkty podparcia zaznaczone na różowo. Skrawek zabezpiecza obudowę w bardzo delikatny sposób, tak, że nie czujemy nawet momentu aplikacji słuchawek do ucha, natomiast małżowina uszna wspiera obudowę tak aby nie wypadła.
W ten sposób poprzez poprzedzone badaniami wyraźne zdefiniowanie punktów styku z uchem, gwarantujemy duży komfort dla każdego odbiorcy z wyeliminowaniem zbędnego nacisku.
skrawek
małżowina uszna
kanał uszny